Käytiin muutaman opiskelukaverin kanssa eilen Jyväskylän
yliopiston ylioppilaskunnan tarjoamassa Kampus Kinossa katsomassa tämän vuoden
parhaan ulkomaisen elokuvan Oscar-pystin napannut italialainen La Grande
Bellezza. Asiaan vihkiytymättömille leffan idea pähkinänkuoressa:
kirjailija-toimittaja Jep Gambardella täyttää 65 vuotta ja oivaltaa, ettei enää
halua käyttää aikaansa asioihin, joista ei ole kiinnostunut. (Vitsit kun mä
toivoisin, että onnistuisin tajuamaan ton ennen kun oon eläkeikäinen!)
Elokuva on hengästyttävän kaunis, villisti ihmiskohtalosta
toiseen poukkoileva, mutta silti hienosti kasassa pysyvä kokonaisuus, jossa
kukin henkilö joko toteuttaa unelmiaan tai käyttää aikaansa turhuuden
tavoitteluun. Näyttelijät, nunnat, performanssitaiteilijat, eroottiset
tanssijat, valokuvaajat, henkisesti tasapainottomat – kaikkien tarinat
kietoutuvat yhteen, olemassa olojen traagisuus, toiveet ja odotukset,
valheellinen ulkokuori, onneton sielu. Kaikki kulminoituu eliitin mielettömiin
juhliin, joissa kaikki näyttävät nauttivan olostaan, mutta pinnan lohkeillessa
ja rapistessa pois, alta paljastuu rikkonaisuutta, rumuutta ja ahdistusta,
pieni, värisevä ja alaston ihminen.
Erityisesti mieleeni painui täysin tekopyhä katolilaisheppu
(piispa? pappi? kardinaali?), joka jakoi auliisti ruuanlaittovinkkejä, mutta ei
lohduttanut hengelliseen hätäänsä apua kaipaavaa Jepiä. Pieni, itkevä ja
uikuttava tyttö, joka olisi halunnut leikkiä ystäviensä kanssa, mutta jonka
omaa statustaan vaalivat vanhemmat laittoivat esittämään taideperformanssin
juhlavierailleen (maalia valuvana tyttö muistuttaa pelottavasti verta valuvaa
Carrieta). Muuttolinnut, jotka kerääntyivät parvekkeelle. 104-vuotias nunna,
joka piti unelmistaan kiinni ja kiipesi mielettömän määrän portaita.
Maalauksellinen kuvaus. Mahtipontinen musiikki. Värit.
Leikkaus. Italia. Irrallisuus. Hämmentävyys. Japanilainen turisti joka sai
kohtauksen, mutta johon ei alun jälkeen enää palattu. Yksityiskohtien kauneus. Kokonaisuuden levoton harmonia.
Pidän tunnetusti oudoista elokuvista. Pidin tästäkin.
Leffakokemukseen oman lisänsä toi myös supersympaattinen miljöö: Ilokiven
monitoimisali, jossa katsomossa suurin osa penkeistä on selkänojattomia. Itse
istuin eturivissä lattialla tyynyn päällä. Tunnelma oli suloisen tiivis, eikä
ollenkaan niin pönöttävä kuin leffateattereissa Suomessa yleensä. Ihmiset
uskalsivat kipittää vessaan kesken leffan ja nauraa(!) mikä tuntuu toisinaan
olevan ah-niin-kiellettyä suomalaisessa elokuvakulttuurissa. Enkä ole vielä
käynyt leffateatterissa, jossa olisi ollut alkoholitarjoilu. Hämmentävää. Kaiken
kaikkiaan ihanan kiehtova paikka ja varmasti menen tuohon saliin toistekin
rapistelemaan Pantteri-salmiakkejani eturivin tyynypaikalleni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi, ihana! ♥